Заваряването на шпилки позволява метални крепежни елементи, шпилки, щифтове, глухи шпилки (колонки) да бъдат заварени върху друг метален детайл с помощта на дъга със светкавична скорост. Между края на крепежа и повърхността на металния детайл се образува дъга, която разтопява и двете части. След това шпилката се „заковава“ с натиск в разтопената точка. Материалът се втвърдява и шпилката бива надеждно заварена. Тъй като цялото чело на заваръчната шпилка е съединена с основния елемент и заваръчния шев е еднороден, то получената заваръчна връзка е изключително здрава. Важно условие надеждната и функционална заварка е крепежите (шпилките) и основата (ламарината) да са от един и същи материал (алуминий, мед, неръждаема стомана и т.н).
Тъй като в основния детайл, най-често от листов метал, не се пробиват никакви монтажни отвори, той не е отслабен и евентуални проблеми с корозията са сведени до минимум. При заваряване на шпилката се изисква достъп само от едната страна, което създава удобство в сравнение с конвенционалното заваряване.
Тази декоративна техника е абсолютно водонепропусклива. Този начин на съединяване се използва в много от познатите в нашия бит предмети, за да улесни боравенето с тях. Било то кафе машини, тенджери за готвене, ютии, готварски печки или дори в превозни средства и покриви. Много традиционни сглобки биха били невъзможни без заваряване на шпилки.
Кондензаторното разрядно заваряване се използва успешно в продължение на много години по целия свят. Позволява заваряване на заваръчни шпилки с максимален диаметър M12. Процесът на заваряване се изпълнява чрез разреждане на кондензаторната батерия в рамките на части от секундата (0,001 - 0,003 сек.). Върхът на шпилката играе ролята на електрод и влиза в контакт с масата на детайла.
Възпламенява се дъга, която създава тънка зона на топене между шпилката и основата. Пневматичният пистолет натиска шпилката в създадената зоната на разтопен метал. След изстиване материалът се втвърдява и заварката е налице.
Подобни обработки се използват в автомобилостроенето, при конструирането на купетата и шасита на превозни средства. Широко разпространени са и при архитектурно формоване на ламарина с екстериорно и декоративно приложение.
Вижте още >> "Защо метал? и няколко отговора"
От скоро фирма VAS използва тази техника за производство на изделия от ламарина.
Автор: Калоян Илиев